A partir de 14-15 anys :
El mar i la serp / El mar y la serpiente
Paula Bombara
Bel Olid ( trad.cat.)
ed. Pagès, 2016 ed. Milenio, 2016
Publicat en
Buenos Aires, en 2005, per l'editorial Norma, i menció especial en
2006 de la selecció White Ravens
Recordem
les paraules de Galeano quan parlava de Benedetti dient que portava a
la butxaca set claus, una per a cada casa que ell necessitava per
salvar la seua vida.
Aquest
llibre tracta de l'horror a la dictadura, en Argentina, però també
extrapolable a altres pobles: tortures, persecucions, fugides, por,
esgarrifança, moments insolidaris... Però més concretament parla
del reconeixement d’una situació colpidora, de la decisió, de la
valentia que es necessita per a delatar al dictador, al militar .
Escrit des
del realisme més dur, narra com si fóra un text teatral tot allò
que la història necessita a base de diàlegs que permeten dir sense
escriure i hi afegeixen un ritme particular, a base de silenciar
aquells aspectes més tèrbols, més tortuosos amb uns punts
suspensius que conten més que les pròpies paraules. Estructura
senzilla, acudint als diàlegs i a l’entrevista com a recursos per
a contar aquesta història.
Les
lectores anem seguint l'evolució del personatge principal des de la
seua infantesa fins a l'adolescència, vivint, com si estigueren a la
mateixa habitació, el patiment del personatge principal en cada
edat.
Molt ben
reflectits els trets psicològics de la protagonista en cada edat. De
petita, patint la desaparició del pare, els canvis de domicili i el
segrest
de la mare des de la innocència i la incomprensió. D'adolescent,
demanant respostes, des de l’oblit i la informació externa sobre
què ha passat, des de l'entesa, des del començament a entendre tot
allò que ha viscut.
I tot això
li ajuda a decidir no callar-se, a contar en veu alta la seua memòria
històrica amb un final esperançador, no individualista sinó
col·lectiu, perquè víctimes som totes i perquè recordar una
persona desapareguda ens porta a la memòria a la resta d'eixe
col·lectiu víctima de l'horror.
Un
desconeixement dels referents històrics podria afegir una possible
dificultat per arribar al públic juvenil ; tanmateix qui
té culpa d'això en un entorn mediàtic on s’amaga la informació
i l'esperit crític és tallat per una educació uniforme?