RECOMANAT A PARTIR DE 14-15 ANYS
Tina Frankens.
Olid, Bel ( text)
Rubio ,Montse( il·lustració )
Ed. Fanbooks, 2018
"Que el món ens sigui ample, que la vida ens sigui veritat”
Per
abordar el comentari d'aquest llibre, ens submergim en el registre de
l'assagística. Cercarem les claus que l'autora ha elegit per a
escriure aquest llibre, una re-actualització del mite de
Frankenstein.
Sembla evident que el títol ja ens avisa
sobre la història que anem a llegir a través del recurs basat en
trencar el títol original i girar l'ordre dels fragments per a
tindre com a resultat Frankenstina, el Frankenstein en femení. Perquè
el que ens trobarem serà una història protagonitzada per dones, des
de la protectora, la lloba, passant per les víctimes, les amigues,
fins l'enemiga, la seua tia.
Comença aquest llibre de
manera molt pareguda al de Mary Shelley, amb la fredor del
laboratori, l'amenaça de la tempesta i la tornada a la vida d'un cos
que va morir. Però aquella novel·la es converteix ací en una
creació literària endinsada en el realisme psicològic de
l’adolescència.
Si recordeu el monstre creat pel científic
Víctor Frankenstein, té un gran conflicte existencial, el mateix
que pateix Tina, la protagonista del nostre llibre, que intenta
buscar resposta a la pregunta "qui sóc jo", experimenta
problemes d'acceptació o rebuig del cos, problemes de marginació
pel color de la seua pell, el descobriment sexual i el conflicte amb
els seus pares.
En eixa recerca de sí mateixa, el
text entra en un registre de misteri amb tocs de ciència ficció,
aspecte que no el separa del text original que ha permès
l'escriptura d'aquesta història. Intriga per saber la causa de les
cicatrius del cos, la prova del seu passat, el fibló que li fa
investigar fins que descobreix que diferents parts dels seu cos
pertanyen a altres persones desaparegudes.
Així
mateix, ressaltem la reflexió moral, un aspecte comú a les dues
novel·les, sobre els límits de la ciència, sobre els actes
il·legals des de la medicina realitzats per la tia de Tina que fa
una selecció de subjectes al llarg de 10 anys per tornar la vida a
la seua neboda;La tia dona un pas més que Frankenstein, no treballa
amb cadàvers sinó que tria i mata a consciència
Al
final, igualment coincideixen: si el monstre vol venjar-se del seu
creador per haver-li fet així, cruel i desmesurat, pel seu sentiment
d'abandó; el nostre personatge femení fa efectiva eixa venjança
matant a la seua creadora investigadora i membre de la seua família.
I, de la mateixa manera que el monstre fuig buscant la seua
identitat, Tina Frankens, s'adona que no pot recuperar el passat i
només li queda enfilar el camí edificant-se el futur lluny de la
llar familiar.
La història ubicada en plena
actualitat, segle XXI, a l'època dels mòbils, ordinadors i xarxes
socials, resulta força atractiva .Sense oblidar que pot suposar un
important llibre-pont per aproximar-se a la lectura del celebèrrim Frankenstein.
Alguns li retreuen que hi ha personatges que no arribem a conèixer de manera satisfactòria i una gran quantitat d'el·lipsis com si fóra una obra inacabada.
El
llibre s’estructura en capítols amb títols molt suggeridors
contats en tercera i primera persona de manera alternativa: Laberint,
Aire, Vellut, Desconcert, Bisturí i Retorn. Des del primer a
l'últim, es fa un recorregut que comença amb l'esforç per recordar
el seu passat, passant per una reflexió de la seua vida des del
present i acabant amb la plena consciència sobre què fer al futur.
El
seu ritme manté el misteri per a que el/la lectora vaja reconstruint
la història a poc a poc, a retalls.
No podem
finalitzar sense parlar de les il·lustracions a llapis o grafit amb
elements estilístics de l'hiperrealisme que aporten un valor
qualitatiu al llibre creant l'atmosfera de solitud i fredor.