Recomanat: + 18 anys
La meitat evanescent Brit Bennett Ed. Periscopi, 2021
La mitad evanescente Brit Bennett Ed.Random House, 2021
Trad. Cat: Marc Rubió
Trad. Cast: Carlos Milla
Narra la
història de dues bessones, Desiree i Stella Vignes, viuen a Mallard, poble situat a l’estat de Louisiana on els seus habitants són majoritàriament d'ètnia negra i altres amb la tonalitat de pell més clara. Elles als setze anys deixen d’anar a
l’escola, se’n van del poble, viatgen a Nova Orleans i comencen a treballar. A
partir d’aqui cadascuna pren un camí diferent. Mentre Desiré al poc temps pensa
en la possibilitat de tornar al poble,
Stella té clar que vol quedar-se. Un dia li deixa una nota a la seua germana “Ho sent bonica, però haig de fer el meu camí”.
Stella
renuncia a la seua ètnia, vol tindre una identitat nova com a dona blanca,
coneix al seu home Blake Sanders, estudia, va a la universitat i viu en una
comunitat privilegiada de Califòrnia; en canvi Desiree assumeix la seua
negritud, es casa, té una filla, Jude però torna a Mallard degut al
maltractament del seu marit. Aquest contracta al detectiu Early que investiga
on està Stella. Desiree s’enamora d’Early, decideixen viure junts amb Jude.
L'autora fa
un salt temporal en la història on les filles ,Jude, filla de Desiree i
Kennedy, filla de Stella, seran les protagonistes. Cadascuna d’elles afronta de
manera diferent la seua vida segons l’actitud de les seues mares. Jude és
lluitadora, reivindicativa pel seu color i el seu futur, empàtica ajudant a la
seua companya trans Reese a realitzar el pas a home; en canvi Kennedy té
dificultats per tindre un treball com actriu, es baralla amb la seua mare
perquè aquesta no accepta que la seua filla tinga eixa professió. D’aquesta
manera Bennett manifesta les típiques expectatives dels pares respecte les
filles i fills i la necessitat de posar distància amb la mare.
També exposa
que hi ha persones que basen la seua vida en la mentira i en els secrets, com
el personatge de Stella que no vol relacionar-se amb les persones de color,
menteix a tothom amagant el seu color, fins i tot a la seua filla perquè no vol
perdre els seus privilegis, la seua posició social; però Kennedy, la seua filla
s’entera que és una mentidera. A partir d’ahí s’estableix una relació entre les
dues cosines, Jude i Kennedy.
Brit Bennett
a través del personatge de Stella expressa el remordiment i la culpa que tenen
determinades persones comportant-se de manera freda i egoista com Stella quan
va a Mallard, veu a la seua mare amb Alzheimer, observa els pocs diners que
tenen per a viure; aleshores li dona a Early el seu anell amb un diamant perquè
el venga, se’n torna a la seua casa per continuar amb la seua vida.
L'autora
acaba la història amb la mort de la iaia, Adèle Vignes: un final on apareix la
frustració per l’absència de Stella al soterrament de la seua mare; i amb Jude
i Reese que estan al riu, ací Bennett mostra una metàfora vital, la necessitat
de continuar la vida oblidant no sabem què.
Bennett diu: “Mallard va sorgir d‘una història que m’explicava la meua
mare sobre un poble obsessionat pel to de pell dels seus habitants. Aquest
poble no existeix al mapa, me’l vaig haver d’inventar”
El relat
tracta del que marca d’on venim, de la nostra procedència, del nostre
creixement personal i de com influeixen les decisions que prenem en la nostra
vida.
Personatges
molt ben construïts en els que l’autora reflexiona no sols sobre l’ètnia, sinó
també sobre la identitat.
L’autora
mostra el comportament dels personatges però no els jutja.
Aquesta
extraordinària novel·la és la segona de Bennett, jove escriptora afroamericana.