A PARTIR DE 6-7 ANYS
Los
leones no comen pienso
André
Bouchard
ed.
Edelvives, 2014
En
aquesta historia el lector no descobreix qui és realment el narrador
fins el final i això suposa una de les aportacions més importants.
Hi ha una inversió en els papers, es conta des d'un punt de vista
inesperat per a nosaltres, imprevisible.
Bouchard,
autor i il·lustrador desenvolupa un doble discurs en la relació
text- imatge. Discrepància entre allò que conta el text i les
il·lustracions que l'acompanyen. Cada pàgina et fa pensar, crea una
hipòtesi que el lector ha de conformar o no mitjançant la
il·lustració. I al final et fa dubtar.
L'estil
de les Il·lustracions ens recorden els còmics, amb caricatures molt
expressives dels diferents personatges. També es manifesta qui és
el protagonista del llibre amb un joc de proporcions i plànols.
La
història es construeix al voltant del plaer de devorar, expressat
per elements com la llengua del lleó.
En
definitiva, un llibre amb humor i ironia que recomanem a partir dels
6-7 anys.
A PARTIR DE 12-13 ANYS
La
amante del miedo
Edward Evan de Vendel
Edward Evan de Vendel
Isabelle
Vandenabeele ( il·l )
Bárbara
Fiore, 2009
Història
de creixement personal d'una adolescent respecte a la relació
amorosa que evoluciona des de l'enlluernament fins el trencament i
el castic del maltractador. Mescla amb molta habilitat els elements
dels contes de tradició oral ( llop, Barba-blava, el bosc, la
fugida) amb el conte d'autor ( nom de la protagonista, inici de la
història en un institut,... ).
El motor de la història és la transgressió de les prohibicions i el poder de seducció de la maldat, amb elles es construeix un relat inquietant.
El seu llenguatge és ric, molt acurat i de molta bellesa.
Les il·lustracions són originals, impactants i en alguns casos dramàtiques. El color està estretament vinculat amb l'emoció, en aquest cas el roig, el negre i el blau són els encarregats de crear una sensació d'esgarrifança al llarg del llibre.
Finalment, i encara que trobem un error la ubicació del text enmig de la imatge en algunes pàgines , valorem positivament la tasca arriscada de l'editorial Bàrbara Fiore amb llibres atrevits i trencadors com aquest.
*********
Hermosa
soledad
Jimmy
Liao
Bárbara
Fiore, 2008
Es
tracta d'un llibre al que hem d'apropar-nos pàgina pàgina. Al llarg
del llibre es combinen comentaris sobre la seua experiència com
il·lustrador i textos poètics. Diu Jimmy Liao, autor i
il·lustrador, que volia il·lustrar allò que no podia expressar amb
paraules: sensacions, sentiments.
En
la il·lustració destaquen la importància de la línia que
confereix a les imatges una gran energia i la utilització del color
reduïda a ocres, grises, negres i en alguna ocasió el blau per a
expressar emocions de tristesa, solitud, malenconia, etc. Juga a les
imatges amb llum i ombres i també amb proporcions subjectives.
La sinergia entre il·lustració i text crea un clima oníric que ens recorda al surrealisme. L'editorial fuig ,en aquest llibre, de les il·lustracions de doble pàgina i de pàgina completa per a presentar-nos imatges de grandària postal sobre fons blanc, algunes vegades emmarcades.
Es un llibre que requereix un lector conqueridor que ha de llegir i rellegir per a gaudir d'allò que l'autor vol contar-nos.
“
Dia 21 de Febrero. Nuboso, irrupción de un frente frío
Excepto
los poetas, .¿hay alguien más en el más el mundo capaz de nadar en
una piscina sin agua?"
A
PARTIR DE 18 ANYS
Sang
Calenta / El ardor de la sangre
Irène
Némirovsky
Editorial:
La Magrana, 2008/ Salamandra, 2007
Obra
pòstuma i inèdita de l'autora, descoberta en el IMEC (Institut
Mémoires de l’Édition Contemporaine) pels actuals biògrafs de
Némirovsky, el manuscrit havia estat perdut i oblidat entre els
papers del seu editor.
Història
ben construïda en la que descriu sentiments, desigs, passions dels
diferents personatges de la narració sense jutjar-los deixant
llibertat a les lectores per a que facen la seua valoració.
La
seua estructura trenca la linealitat del temps, anant i tornant del
present al passat dels personatges. Així la narració guanya en
agilitat i en intensitat.
Al
llarg del llibre, els temes que apareixen són:
el
pas del temps: la joventut té la sang calenta, la vellesa ja no.
la
importància d'assumir el nostre passat i no amagar-ho.
el
cinisme i la hipocresia de la classe burgesa envoltada en un pacte de
silenci on allò més important són les aparences.
La
submissió i por dels camperoles respecte als seus amos.
Si
recordem les paraules de Milan Kundera quan diu que el novel·lista
és un explorador de l'existència, no tenim cap dubte en que
Némirovsky ho és amb intel·ligència i sensibilitat.