RECOMANAT A PARTIR DE 8-9 ANYS :
Duelo
al sol
Manuel Marsol
Ed. Fulgencio Pimentel, 2019
L'il.lustrador
Manuel Marsol (Premio Internacional de
Ilustración de la Feria de Bolonia-Fundación SM 2018) ens presenta un llibre
que és un homenatge a les pel·lícules de l’oest. Fins el títol l’ha copiat
d’aquella mítica pel·lícula interpretada per Gregory Peck.
Al llarg de les pàgines, amb el zoom, va jugant amb l'alternança de plans detalls que ens apropen ordenadament imatges
de calçats, braços, mans, armes, cares i plans generals que ens allunyen
amb imatges de l'espai, del paisatge en el que es troben els personatges.
I de sobte un enfrontament, un duel.
Un duel a mort? … Una serie d’inconvenients fan
que la història canvie i que no haja bons i dolents … El soroll del tren, la
cagada d’un colom, l’enamorament dels cavalls … van marcant una seqüència de
temps que es dilata fins que un perill de veres fa que l’indi i el vaquer
s’uneixen (sembla millor conviure en
col·laboració per a superar els perills
que eliminar a l'altre i quedar afeblit)
i acaben eixe duel, que ben sabem que no és més
que una rivalitat teatral, una excusa per jugar.
Aquesta parodia de les pel·lícules d’indis i
vaquers, també està definida pel color que recorda el tecnicolor dels films
antics. Ni els indis tenen la pell tan roja ni els vaquers tan rosa. Les
guardes són negres recordant-nos la projecció al cinema i no oblida l’autor els
títols de crèdit que ens descobreixen els noms dels protagonistes i dels que no
ho són tant.
El text és únicament els diàlegs dels
protagonistes. Com les notes del director de la pel·lícula. Curt i concís. Comença amb ASÍ NO VALE i acaba amb MAÑANA A
LA MISMA HORA, que ens assegura que el joc simbòlic va marcant eixe diàleg que
volen continuar.
De fet,
trobem al final un gest de complicitat quan Marsol il·lustra el mateix
paisatge però nevat i amb un enorme ós, perillós? o no?
L’exploració del món plàstic d’alguns
il·lustradors/es fa que trobem nous llenguatges. El desenvolupament d’aquests
es deu a que moltes de les persones que es dediquen tenen un món plàstic de
formació acadèmica, aprenentatges visuals des de xiquets, tant en llibres com en
pantalla i troben a la LIJ un camp ampli per investigar. El món del còmic, del
cartell, del cinema, dels dibuixos animats … són clares referències.