RECOMANAT A PARTIR DE 10-11 ANYS:
Ronia, la filla del bandoler./ Ronia, la hija del bandolero
/Ronja Rövardotter
Astrid Lindgren
I·lustració :K.Kondo.
Trad. cat : Ulla Ljungstrom/E.Rubio /A.Dueso,
Trad. cast : Ulla Ljungstrom/E.Rubio /A.Dueso,
ed Kokinos , 2022
(1ª Ed. en català : Ronja, la filla del bandoler)
I·lustració :Ilon Wikland
Trad. cat:Jordi Jané
Ed. Joventut, 1984
Una història escrita en 1981 i publicada en català per editorial Joventut en 1984, i malauradament descatalogada. Aquesta edició, traduïda directament de l’original en suec per Jordi Jané i il·lustrada per Ilon Wikland, conté unes magnifiques i suggeridores il·lustracions.
Una nova edició en 2022, de l’editorial Kókinos, ens dona l’oportunitat de tornar-la a llegir o llegir per primera vegada.
Una edició acurada amb cartoné, un títol nominal i un subtítol que dóna informació del tema de la història i de la seua protagonista. La il·lustració a la coberta i contracoberta del bosc i el disseny de les lletres ens endinsen a l'espai on es desenvoluparà aquesta aventura.
Observant aquesta coberta apareix el primer aspecte xocant: què fa una xica japonesa, tipus Heidi i Marcos, en un bosc suec i en una història escrita per la gran Lindgren, creadora de Pippi Calcesllargues?
L'editorial afegeix les il·lustracions de Katsuya Kondo possiblement amb la intenció de fer el llibre més atractiu; però, en realitat aporten molt poc, no són necessàries per a entendre la història; pot ser donen idea del pas del temps encara que li falte claredat.
Pel que fa al text, utilitza un llenguatge molt ric i acurat, farcit de comparacions i enumeracions. Amb grans dosis d’humor i ironia.
El personatge de la Ronia és rebel com la Pippi, independent, amb pensament propi, diferent a la família de bandolers que l'envolta i empàtica, mediadora del conflicte que hi ha entre les dues bandes de bandolers a la muntanya dels Mattis i al bosc dels Borka.
Ronia es troba en una etapa de trencament dels llaços familiars, especialment amb el pare. És el moment de recerca d'altres relacions diferents a les familiars. Moment d'oposició, de transgressió. Això sí, en aquest procés de creixement no està sola, conta amb la complicitat d'una mare, Lovis, comprensiva i encoratjadora i un bandoler, l'Skalle-Per, que fa d'auxiliar, d'un paper d'avi. Ronia s'ha d'enfrontar a la mort de l'Skalle-Per, una terrible situació que també l'ajuda a madurar; desapareix l'auxiliar perquè ja no el necessita.
A més més, juntament amb Ronia, està Birk que viu el mateix procés i en una mescla d'amistat i primer enamorament, creixen alhora.
Àstrid Lindgren controla molt bé els elements de l'aventura i sap que el bosc és un espai imprescindible per a ella, el bosc de Rínxols d'or, de Caputxeta vermella, és on buscar la seua identitat. Un bosc paregut al de la seua infantesa, a eixe món perdut que va descriure l'autora.
El bosc també és un indret natural on l'autora desenvolupa tot tipus de sensacions olfactives, visuals ... sensorials i afegeix les imaginatives, personatges dels contes viuen en ella: gnoms culs grossos, nans grissos, trolls de tenebres, els éssers de l'inframón i les harpies. Són els personatges uns bons i altres dolents que faran de l'aventura quelcom meravellós i atractiu.
Una tesi molt clara que defensa el paper de la infantesa representats per Ronia i Birk, la seua mirada neta i crítica contra els comportaments dels adults. Una manera de mirar la infància, lluny de qualsevol estereotip. Un llibre imprescindible.