RECOMANAT A PARTIR DE 12-13 ANYS :


Les
llàgrimes de l’assassí / las lágrimas del asesino
Bondoux,
Anne-Laure
Molist
Forcada,Montse ( trad. català )
Navarrete,
Ana ( trad. castellà)
Baula,
2012
Edelvives,
2012
La
maldat reconvertida en afectivitat resulta un tema recurrent a la
literatura infantil i juvenil. Recordem-ho en llibres com ara: Els
tres bandits
o Els
señor de los Alisos :
violència versus innocència que acaba transformant-se en amor.
Fantàstica
novel·la que et fa pensar qui són realment els dolents en aquest
món. És més dolent l'assassí que mata per sobreviure o la policia
que mata de manera indiscriminada i sense cap sentiment de
culpabilitat per matar innocents? Com a mínim és una novel·la que
fa dubtar sobre la divisió entre bons i dolents. És una novel·la
que et sorprèn contínuament, no hi ha res de predictible, i això
fa més apassionant la seua lectura.
Tanmateix,
el personatge dolent comparteix protagonisme amb Paolo, el xiquet
orfe que evoluciona des de la por fins l'estima, que en el viatge
pels pobles de la Patagònia xilena experimenta una iniciació fins
convertir-se en un jove emocionalment autònom i capaç de gestionar
la seua vida futura i que aprèn la complexitat del comportament
humà: no n'hi ha persones totalment bones ni totalment dolentes. No
sols Paolo sinó que tots els personatges que hi apareixen en la
novel·la evolucionen pel contacte amb la resta i per la duresa de la
vida que els ha tocat viure.
Es
possible conviure i arribar a estimar a qui t’ha fet tant de mal ,
i al mateix temps, t’estima i fa el que siga per tu? Una mateixa
persona pot ser capaç de les majors atrocitats i la generositat més
extrema?
Disjuntiva entre odiar o estimar; una situació incòmoda que
engresca a pensar en la complexitat de la vida.
El
paisatge també forma part de la narració. La necessitat, la
supervivència obliga a conviure.
L’autora
no jutja en cap moment, sols presenta els fets i les reflexions, en
un llenguatge concís i brillant, on s’alternen la innocència del
xiquet i la malicia de l’adult.