RECOMANAT A PARTIR DE 16 ANYS:
Claus
i Lucas / Claus y Lucas
(
El gran quadern / El gran cuaderno)
Agota
Kristof
Trad.
cat. Sergi Pàmies
Trad. cast. Ana Herrera , Roser Berdagué
Ed.
Amsterdam (Ara LLibres), 2019
L. Del Asteroide, 2019
El
gran quadern,La
prova i
La tercera mentida
són les tres parts de la trilogia
Claus i Lucas.
Ja el títol i els noms dels personatges,
pensats com un anagrama (escrits amb les mateixes lletres canviant
l’ordre) ens fan pensar en la idea del joc de la confusió.
És una autèntica commoció de llibre.
L’artifici literari de la autora és d’una magnitud que no et
permet escapar de la seua lectura. Tant és així que en principi vam
proposar la lectura només de El
gran quadern i directament la
vam estendre als tres llibres que la componen
perquè en realitat són parts d’un calidoscopi, no és necessiten
però completen el joc de l’autora de generar confusió literària
calculadament mesurada.
Alhora, hem de dir
que la història té un registre simbòlic que no la fa fàcil.
Conta la crueltat en un món en guerra sota la mirada de dos germans
bessons, la similitud perfecta de dos cossos i el coneixement total
de l'altre, la recerca de la identitat en la relació entre bessons,
relació perfecta que els permet prescindir de la resta de la
societat.
Conta en primera
persona les tribulacions dels habitants d'un poble envaït per un
exèrcit, amic o enemic, tot és el mateix i la relació de rebuig,
auto-marginalitat i enveja respecte a una societat de supervivents i
desposseïts.
Parla de la supervivència, “jo m’he
de salvar i he construir una ètica”. Els personatges no són
dolents. Son amorals. En cada situació són com la situació els
permet ser. La mostra de les misèries es justifica pel gran dolor en
que viuen.
Aconsegueix la màxima de la literatura,
que és enganyar al lector de manera continuada. Una de les
meravelles és com està contat, amb un llenguatge sense floritures,
com trets: sintaxis nua, sense adjectius, sense descripcions, amb
accions i definicions parques que produeixen una lectura addictiva.