dimarts, 6 de juny del 2023

RECOMANEM EN MAIG 2023

 

RECOMANAT A PARTIR DE 10 -11 ANYS



                                         La niña lectora     

                                    Manuel Rivas (text)

 Susana Suniaga (il·lustradora)

                                     Ed. Alianza, 2022

 

El llibre comença recordant a la seua mare. Nonó ho expressa així: -cada vegada que algú encén un misto, jo veig a la meua mare. I és que la seua mare treballava en la fàbrica de mistos. Nonó estava orgullosa dels seus pares, li agradava que li digueren que era la filla de la mistera i del drapaire.

Aquesta història està ubicada històricament en la guerra contra Marroc, en la Galícia dels anys vint del segle passat.

La família de Nonó era pobra, patien fam i la seua vida estava plena de carències.

En aquest relat es pot observar com els pobres patien la guerra creada pel poder, treballaven durament i tenien poca higiene.

Nonó, la filla major i protagonista de la història pateix tots els temps durs pels que passa la seua família: per una banda, els militars busquen al fill gran perquè vaja a la guerra, i per l’altra, la mare mor de tisis.

Manuel Rivas manifesta la seua tesi, veu la lectura en dues vessants: la lectura com estratègia de salvació personal i col·lectiva; personal perquè és una porta oberta a l’esperança i ajuda a Nonó a assolir la maduresa i col·lectiva perquè la lectura uneix a les dones de la fàbrica, les entabanen les paraules que conjuren contra la injustícia.

La història de la xiqueta lectora coincideix quan acaba de produir-se l’execució del pedagog Francisco Ferrer Guardia, fundador de l’Escola Moderna. Per això no és futil que el relat mostre un fragment del llibre de Víctor Hugo Los Miserables, on evidència de forma literària la situació miserable dels personatges del llibre; també cita el poema Nocturn de Curros Enríquez on parla dels desemparats i dels de sense sostre.

Nonó, cada dia a la fàbrica llegia en veu alta a les treballadores, d’aquesta manera exercia un dels nostres drets: el dret a somiar.

Les il·lustracions de Susana Suniaga són suggeridores, molt atractives i enriqueixen la història, per exemple la cuca de llum que apareix quan mor la mare i que acompanya a Nonó al llarg de tot el relat; també el vaixell als retalls de periòdic que parla de l’exili, …

Les guardes del principi i del final donen informació del context històric i geogràfic amb postals reals.

Manuel Rivas escriu una gran història, amb una càrrega ideològica.

L’autor manifesta que la lectura pot ser molt gratificant en espais diferents: en la casa, en la fàbrica, …

Reivindica la memòria històrica: Galícia, la fàbrica de mistos.

Presenta les dones de la fàbrica de mistos, les misteres, molt lluitadores i reivindicatives.

Rivas també reivindica el reciclatge, arreplegar tot el que pot servir: amb els draps i els parracs es fa el paper, i amb el paper es fan els llibres, diaris i quaderns.

Continuem criticant tota la informació que l’editorial posa a la contracoberta, ja que així no deixa la possibilitat que els/les lectors/es facen els seus descobriments.